Circulair ondernemen met Hetty van HET

Circulair ondernemen met Hetty van eersteklas tweedehands kledingwinkel HET

21 december 2021
Gemiddeld kopen we in Nederland per persoon 50 nieuwe kledingstukken per jaar. Tweedehands kleding kopen kan daarom een flinke milieuwinst opleveren. Je kunt kleding een tweede leven geven door het te hergebruiken. Door tweedehands kleding te kopen, hoeft er geen nieuwe kleding gemaakt te worden. Als je kiest voor tweedehands kleding in plaats van nieuw, bespaar je grondstoffen, energie en zorg je voor minder afval.

Tweedehands kleding is steeds populairder. Het aanbod groeit. Steeds meer ketens verkopen naast nieuwe ook tweedehands kleding. Ook jongeren kopen en verkopen steeds vaker tweedehands kleding via sociale media en apps. ‘Tweedehands kleding is duurzamer en vaak veel unieker’, vertelt Hetty, eigenaar van eersteklas tweedehands kledingwinkel HET aan de Westzijde in Zaandam. 

Eersteklas tweedehands 

Hetty: ‘Ik koop mijn hele leven al tweedehands kleding. Vaak in Amsterdam, in Zaanstad was er weinig aanbod in tweedehands kledingzaken. Daarom begon ik 10 jaar geleden met HET, een tweedehands modezaak, maar wel met items van goede kwaliteit en het liefst van een mooi merk.’ Veel van de kledingstukken en accessoires koopt Hetty zelf in. ‘De meeste items zoek ik zelf, maar klanten kunnen ook items naar mij brengen. Zij krijgen dan 40% van de verkoopprijs. Voorwaarde is wel dat het bij mijn winkel past en het schoon en heel is. 

Tweedehands voor iedereen

De toenemende populariteit van tweedehands kleding merkt Hetty ook in haar winkel. ‘Ik krijg steeds meer klanten. En mijn klantenbestand is ook steeds diverser.’ Daar past ze haar inkoopstrategie ook op aan. ‘Ik verkoop nu items voor mannen, vrouwen, jongeren, ouderen, mensen met een maatje meer of minder en alles daar tussenin!’. 

Zoek verbinding

Zelf een duurzame onderneming of duurzaam initiatief starten? ‘Begin met bedenken wat je zelf belangrijk vindt’, vertelt Hetty. ‘En doe marktonderzoek om te weten waar vraag naar is. Kijk ook of je idee praktisch uitvoerbaar is. Focus je bijvoorbeeld op één product of dienst. En vooral: zoek de verbinding op! Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden. Zeker niet alleen. Haak bijvoorbeeld aan bij bestaande (duurzame) initiatieven. Daar kan je idee alleen maar beter van worden!’ 


foto van Hetty in haar kledingwinkel

Hoog contrastToegankelijkheidsverklaringGa naar Zaanstad.nl