'Denim Deal’ voor een schonere textielketen

‘Denim Deal’ voor een schonere textielketen

Een tweede leven voor afgedankte spijkerbroeken


29 oktober 2020
Zaanstad ondertekent vandaag samen met dertig andere partijen de Denim Deal. Waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Amsterdam, Metropoolregio Amsterdam (MRA) en modemerken als Scotch & Soda en Kuyichi. In deze overeenkomst zijn afspraken gemaakt om de denim textielketen te verduurzamen. 

8.000 liter water kost het om één spijkerbroek te maken. De totale uitstoot van de hele textielindustrie is meer dan alle uitstoot van de internationale lucht- en zeevaart bij elkaar. Er is in de textielbranche een wereld te winnen als het gaat om slim en zuinig grondstoffengebruik. 

Afspraken Denim Deal

In de Denim Deal staat dat verschillende kledingmerken samen drie miljoen spijkerkledingstukken maken met daarin minstens 20% gerecycled textiel. Daarnaast gaan alle partijen samen naar de standaard van minimaal 5% gerecycled textiel in alle denim kledingstukken. Van productiebedrijven, merken en retailers, maar ook inzamelaars, sorteerders, snijders en weverijen.

Van oud textiel naar herbruikbare garens

Samen met duurzame ondernemers uit de regio is de gemeente Zaanstad in 2018 het Innovation Centre for Circular Textile (ICCT) gestart. Hier werkt de textielketen aan technologie om van oude kleding herbruikbare garens te maken voor nieuwe kleding. Wethouder Duurzaamheid Annette Baerveldt: 'Zaanstad is een pionier op het gebied van circulair textiel. Het ICCT verwacht in 2021 daadwerkelijk herbruikbare garens van oude kleding te kunnen maken.’ 


foto van een stapel spijkerbroeken

Hoog contrastToegankelijkheidsverklaringGa naar Zaanstad.nl